Gdzieniegdzie

Gdzieniegdzie to 3-dniowy cykl koncertów audiowizualnych z udziałem instalacji interaktywnej mojego autorstwa. Kompozycję utworu stworzył Paweł Hendrich.

W ramach: Festiwal Prawykonań 2019 organizowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki, 29-31 Marzec 2019

Instalacja interaktywna miała formę zdekonstruowanego i pozornie uszkodzonego telebimu, na którym prezentowany materiał wideo nawiązywał do pamięci elektronicznego urządzenia – wszystkiego, co kiedykolwiek wyświetlano na nim w przeszłości, w przestrzeni publicznej (miasta Katowic). Dokonywał się pewnego rodzaju kolaż/glitch-art animowanych treści, generowanych w sposób interaktywny i zsynchronizowany z muzyką. Manipulacja obrazem zachodziła za sprawą różnego rodzaju zakłóceń typowych dla tego typu urządzeń. Telebim miał stwarzać wrażenie uszkodzonego i w trakcie serwisowania. Wskazywała na to zarówno jego forma przestrzenna, jak i sposób odtwarzania obrazów. Część przedstawianych treści była przygotowana w postaci krótkich sampli, które podczas koncertu były przetwarzane zarówno za sprawą twórcy wizualnego, jak i danych pochodzących z sygnałów MIDI oraz mikrofonów poszczególnych wykonawców utworu. W początkowej fazie koncertu na telebimie wyświetlały się formy graficzne o niewielkich, śladowych rozmiarach. Ilość zapalanych diod była znikoma, ledwo zauważalna. Celem tego zabiegu było wprowadzenie odbiorców w konsternację i wywołanie w nich poczucia niepewności. W umyśle widza miały pojawić się pytania: Czy to co widzę jest awarią sprzętu, czy efekt ten jest zamierzony? Dlaczego przerywane fragmenty meczu są prezentowane podczas koncertu muzyki współczesnej? Wraz z rozwojem utworu, obraz zaczynał pokrywać coraz większą powierzchnię, a zakłócenia (glitche) były częstsze i bardziej złożone. Końcowy etap to niemal całkowicie abstrakcyjna, ruchoma grafika powstała na bazie wszystkich wizualnych treści prezentowanych podczas koncertu. Dokonywał się „upcycling” obrazów, próba stworzenia nowych znaczeń z materiałów, które kojarzone są raczej z konsumpcjonizmem, marketingiem i kulturą popularną. Treści te wybrzmiewają zwykle na potrzeby kampanii reklamowych, wydarzeń kulturowych i sportowych, czy przekazania informacji o warunkach pogodowych na drodze – są więc krótkotrwałe i szybko stają się bezużyteczne. W ramach instalacji dochodzi do ponownego wykorzystania tych „wizualnych odpadów” w skrajnie innym kontekście.

Dzięki przestrzennej warstwie wizualnej, bogatej, wielopłaszczyznowej i przestrzennej elektronice oraz udziałowi instrumentalistów w części kompozycji zasadniczej utwór/instalacja Gdzieniegdzie miał silny charakter multimedialny, który poprzez nowe media dobrze komunikował się ze współczesnym odbiorcą, tak często nastawionym na wielobodźcową percepcję. Utwór łączył ze sobą różne gatunki – formę kompozycji (deterministycznej i częściowo improwizowanej) oraz instalacji połączonych razem z warstwą wizualną. Cechy oryginalności utworu opierają się na problematyce przestrzeni zawartej w tytule Gdzieniegdzie, tj. na niesymetrycznym rozkładzie aparatu wykonawczego, nagłośnienia i instalacji interaktywnej. Muzycy – zgodnie z przestrzenną ideą utworu – zostali rozmieszczeni niekoncentrycznie, w różnych miejscach sali. Dodatkowo – zmieniając swoje położenie wykonywali różnego rodzaju akcje performatywne.

Projekt został dofinansowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS w ramach Funduszu Popierania Twórczości.